petak, 16 mart 2018 09:48

Jelena Mikić: Represent za tri godine vidim kao vodeću PR i digitalna agenciju u svakoj od zemalja gde poslujemo, sinonim za poverenje, pouzdanost i kvalitetan servis klijentima

Napisao
Ocenite ovaj članak
(1 Glas)

Danas nimalo nije jednostavno otvarati nova tržišta u regiji i osnivati na njima PR i digitalne agencije. Ali ni to nije problem ako imate jasnu viziju, dobre ljude i tim za stratešku podršku na nivou sistema

Razgovarao: Ekrem Dupanović

Jelena Mikić je regionalna direktorica Represent systema koja suvereno upravlja agencijama u Srbiji, Crnoj Gori i BiH te odnedavno i u Makedoniji. Koristi se modernim tehnologijama ali najviše vjeruje u “terenski” rad. Skoro svake sedmice je na putu, provodi puno vremena upoznavajući tržišta na kojima Represent System posluje. Pored rada u kancelariji, pomoći kolegama i brojnih sastanaka, trudi se da upozna što više ljudi, sazna novosti, prati sve regionalne medije. Odluke koje donosi su strateške, ali često je uključena i u operativne poslove. Dvije kancelarije za koje je direktno zadužena sada rastu, tim još uvek uči. Vodi računa i o finansijama, ljudima, promociji, važnim klijentima…

Media Marketing: Represent Communications ima svoje agencije u Srbiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini i Makedoniji te saradnju sa partnerima u Hrvatskoj i Sloveniji. Kolika je prednost biti direktno prisutan na tržištu, imati “javljanje” svog reportera sa lica mjesta?

Jelena Mikić: Represent System objedinjuje tri nivoa “znanja”. Pratimo najnovije trendove i razmenjujemo iskustva sa kolegama iz cele Evrope kroz Weber Shandwick mrežu čija smo afilijacija. Kroz 15-godišnji rad u Srbiji sa stotinama klijenata, među kojima su Coca-Cola, Phillip Morris, NELT grupa, MK Grupa, Hemofarm, Delhaize i Frikom izgradili smo vrhunske stručnjake koji mogu da rade u bilo kom delu planete (a neki i rade). Treća komponenta je za poslovanje u regionalnim kancelarijama možda i najznačajnija – a to je domaći tim koji dobro poznaje lokalne prilike. Većina pokušaja da se upravlja bez “reportera” na licu mesta se neslavno završila. Sličnosti postoje, ali svako tržište u regionu je specifično, a poznavanje i uvažavanje suptilnih nijansi lokanih poslovnih kultura često prevagne čak i nad zvučnim referencama ili beogradskom adresom centrale.

Media Marketing: Najmlađa agencija u regiji je ona u Skoplju otvorena prije pola godine. Zašto Makedonija?

Jelena Mikić: Rezultati koje smo ostvarili na tržištu Crne Gore su odlični, tako da su klijenti sve više tražili da im pružamo slične usluge i u drugim zemljama, jer su imali poverenje da će Represent Communications svugde gde je prisutan postaviti najviše standarde u radu. To nam je dalo vetar u leđa da razmislimo šta dalje, a logično je bilo da se opredelimo za nama najbliskija tržišta. Tako smo 2016. godine otvorili kancelariju u Banjaluci, a prošle godine i u Skoplju. Makedonija ima mnogo kreativnih ljudi. Sa kolegama iz Skoplja možemo konstruktivno da razgovaramo. Klijenti tačno znaju šta PR znači. Postoji mnogo stručnjaka koji imaju iskustva sa internacionalnim klijentima i naprednim digitalnim tehnologijama. Sa skopskom agencijom radimo za veliku kompaniju u Dubaiju, za koju smo osmislili i vodimo digitalnu kampanju za tržišta Engleske, SAD i Kanade, Dubaija i Singapura. Ovakve kampanje, na primer, još nismo radili ni u Beogradu.

Media Marketing: Kakvi su vam planovi u Makedoniji?

Jelena Mikić: Naš plan za makedonsko tržište je da napravimo vodeću PR i digitalnu agenciju, kakvu već imamo na drugim regionalnim tržištima. Makedonsko tržište je zrelo, naše kolege dobro poznaju komunikaciju i čini se da se savršeno razumemo, a prvi rezultati su bili prijatno iznenađenje čak i za naše ambicije. Tome u prilog možda najbolji govori da je kancelarija počela sa radom u septembru, a već u januaru smo proširili tim. Naši prvi klijenti su bili (i ostali) Skopje City Mall, Junior Achievement, Biotek labaratorija, Blue Solace (iz Dubaija) i uvek ćemo im biti izuzetno zahvalni jer su poverenje poklonili agenciji koja te tek otvorila vrata u Makedoniji.

Media Marketing: Odgovorni ste za poslovanje Represent Communications agencija u regiji. Kako sa njima komunicirate? Imate sedmičnu skype komunikaciju, ili povremene menadžment sastanke. Koliko ste operativno uključeni u rad agencija na pojedinim tržištima?

Jelena Mikić: Moderne tehnologije pomažu i pružaju podršku, ali mi verujemo u “terenski rad”. Skoro svake nedelje sam na putu i provodim puno vremena upoznavajući tržišta na kojima poslujemo. Pored rada u kancelariji, pomoći kolegama i brojnih sastanaka, trudim se da upoznam što više ljudi, saznam novosti, pratim sve regionalne medije. Odluke kojima se bavim su strateške, ali često sam u operativnim poslovima, jer dve kancelarije za koje sam direktno zadužena sad rastu, tim još uvek uči. Vodim računa i o finansijama, HRu, promociji, važnim klijentima, ali konsultativno – i u Banjaluci i u Skoplju imamo sjajne direktorke, Bojanu Radić i Natašu Božinovsku Mirkovu. Rad sa njima je jedna lepa diskusija i razmena mišljenja. Sa druge strane, trudim se da naše koleginice iz regionalnih kancelarija što više uključim i integrišem u Represent System – pravimo mešovite timove za neke klijente, pa tako na primer za jednog klijenta u Bosni nam pomaže tim iz Skoplja, dok smo za jedan veliki digitalni projekat u Makedoniji angažovali naš The Content Studio iz Beograda. Timovi u ove dve regionalne kancelarije su mali i važno je da se osete delom jednog velikog sistema, kome mogu i sami značajno doprineti.

Media Marketing: Malo iznenađujuće djeluje činjenica da je crnogorska agencija već drugu godinu zaredom najuspješnija agencija u Represent sistemu. Kako to objašnjavate s obzirom da Crna Gora ne spada u značajnija tržišta kada je komunikacijska industrija u pitanju?

Jelena Mikić: Činjenica je da je Crna Gora malo tržište na kojem komunikacijska industrija nije uređena, niti profesionalizovana kao što je slučaj u drugim zemljama regiona. Ipak, ne bih se složila sa konstatacijom da Crna Gora ne spada u značajna tržišta, jer poslovni rezultati i kontinuirani rast koje beleži naša kancelarija u Podgorici ne ostavljaju prostora za iznenađenja bilo koje vrste. Istovremeno, dokaz su da je reč o tržištu koje ne treba potcjenjivati kada su komunikacije u pitanju. Represent Communications Podgorica je, kao što ste i sami naveli, već drugu godinu zaredom najuspešnija agencija u Represent System-u, a od samog osnivanja jedan je od komunikacijskih lidera i agencija koja je postavila ozbiljne standarde PR struke u Crnoj Gori. Ovde pre svega mislim na profesionalizam u pristupu poslu, klijentima i radnim zadacima, ali i o popularizaciji same struke. Već godinama našoj agenciji u Crnoj Gori veruju neke od najvećih međunarodnih kompanija kao što su Pivara Trebjesa, Coca-Cola Hellenic, Mercator i Telemach, a agencija je od samog početka zvanična PR agencija za komunikaciju najvećeg infrastrukturnog projekta u Crnoj Gori – izgradnju autoputa. Uz tim posvećenih, vrednih i talentovanih kolega koji i dalje sa strašću rade svoj posao i uspešno pomeraju svoje granice kada je komunikacija u pitanju, nama nije iznenađenje što crnogorska kancelarija beleži ovakve poslovne rezultate.

Media Marketing: Kako koristite kolektivnu sinergiju vaših agencija u regiji? Sarađujete li na nekim iznimno važnim projektima?

Jelena Mikić: Represent System ima preko 100 ljudi i u tome je naša najveća snaga. Tim poseduje različita znanja, iskustva i to kobinujemo. Na primer – Rudnik Ugljevik je klijent sa kojim smo započeli saradnju u BiH prošle godine, to je veliki sistem koji želi da modernizuje svoje komunikacije. Angažovali su nas za edukaciju i digitalne kampanje, a na ovom klijentu radi tim iz Beograda, Banjaluke i Skoplja. Nedavno smo za jednog velikog klijenta iz Beograda pripremili digitalnu strategiju za četiri naša trzista na čemu je radio mešovit tim. Za Kopaonik Biznis forum, našeg dugogodišnjeg klijenta, rade kolege iz celog System-a, uz partnere iz Hrvatske, a na samom Kopaoniku ćemo imati mešoviti radni tim. Neke funkcije na nivou sistema su objedinjene. Na primer u Beogradu imamo strateško odeljenje koje pomaže svim kancelarijama, ista stvar je sa dizajnerima, produkcijom. Budućnost je u rešenjima “ključ u ruke” koje klijentima štede novac i vreme, ali agencije moraju biti svesne da takva rešenja zahtevaju fleksbilnost i stalno usavršavanje.

Media Marketing: Izvještavanje o društveno odgovornom poslovanju predstavlja značajan dio PR aktivnosti kompanija danas. Pratite li ovaj trend ili nastojite da ga predvodite, da i sami djelujete kao društveno odgovorna kompanija.

Jelena Mikić: Represent Communications Beograd, već godinama praktikuje različite kampanje društvene odgovornosti i deo je brojnih inicijativa – poslujemo u skladu sa UN principima, pravilnikom PR društva Srbije za odnose s javnošću. Jedni smo od osnivača Srpskog filantropskog foruma, radili smo sa Crvenim Krstom, Licem ulice. Represent Communications Banja Luka je i prošle i ove godine učestvovala na dobrotvornoj večeri, pod pokroviteljstvom Predsednika Republike Srpske, tokom koje se skupljaju sredstva za obnovu ili podršku važnim institucijama uglavnom vezanim za zdravlje dece. Represent Communications Skoplje je najmlađa kancelarija, ali već smo razvili jedan samostalni projekat koji je orijentisan na umetnost, sa idejom da bude lakše dostupna osobama sa posebnim potrebama – trenutno tražimo partnera sa kojim bi projekat realizovali i veoma smo zadovoljni prvim sastancima i reakcijama.

Media Marketing: Najsvježija vijest iz Representa je da ste dobili veliki regionalni pitch za Wizz Air. Radit ćete za njih PR na šest tržišta u regiji. Vjerujem da ste imali veliku konkurenciju. Zašto mislite da ste dobili taj pitch, šta je to bilo u vašoj ponudi da ste “slomili” konkurenciju?

Jelena Mikić: To je bio jedan od najvećih i najdužih pitcheva u poslednjih par godina. Mislim da su dve stvari presudile: pre svega, naša ozbiljna regionalna prisutnost koja klijentima uliva poverenje i strateški dobro promišljen pristup. Klijent je tražio krovno viđenje njihove regionalne pozicije, a mi se možemo pohvaliti ozbiljnim strateškim odeljenjem koje radi za ceo region – zahvaljujući tome dali smo pregled pozicije na nivou svih šest zemalja i vrlo jasnu analizu specifičnosti na svakom tržištu ponasob. Ujedno, bili smo vrlo fleksbilni, čime smo pokazali da veliki sistem nije nužno i trom sistem. Za Wizz Air ćemo raditi kroz naše agencije ili mrežu stalnih partnera, među kojima nam je agencija AFIRMA prva pružila podršku. Ceo Pitch smo spremili za manje od desetak dana, odlično smo uradili i simulaciju krizne situacije za koju smo imali 15 minuta vremena. Otputovali smo u Budimpeštu da se upoznamo i predstavimo. Mislim da smo pokazali jednu ozbiljnost, zrelost pristupa i spremnost da preuzmemo ovakav zadatak.

Media Marketing: Bora Miljanović kaže da će Represent u narednih tri do pet godina biti agencija koja će svojim klijentima pomagati da postanu mediji. Kompanije u regionu će morati shvatiti da trebaju svoje kupce vezati za sebe i to svojim komunikacijskim sadržajima kao što to radi, recimo, Red Bull. Da li ste već spremni da mijenjate navike svojih klijenata i kako će ići taj proces?

Jelena Mikić: Mi već sada funkcionišemo i kao agencija, i kao redakcija. Mislim da struka, odnosno mi koji se bavimo komunikacijama, moramo prvo menjati sebe. Klasičan PR je isti već decenijama, međutim razvoj tehnologije nam nameće integraciju, nove modele, nove načine razmišljanja jer se menjaju i potrošači koji su sve bolje informisani i traže emotivno relevantan sadržaj koji bi ih zainteresovao za nešto. U 2015. osnovali smo The Content studio koji danas ima 17 ljudi i bavi se samo digitalnim komunikacijama, a u svom sastavu ima i produkciju i malu redakciju – što odgovara na vaše pitanje. Paralelno, napravili smo naš portal Bizlife.rs, uz magazin. Dakle, prvo smo se mi okrenuli proizvodnji sadržaja kao našem opredeljenju, zatim smo uverili klijente da je to sledeći korak, a sada već razvijamo nekoliko portala sa klijentima koji će biti slični news portalima. Voleli bismo da uradimo nešto slično tome što radi Red Bull, jer to je ono čemu težimo, ali pošto je ovo region koji kaska u svemu, zadovoljni smo i malim pobedama, a za nas je to trenutno 25 klijenata za koje radimo samo proizvodnju sadržaja, bilo da su to tekstovi, filmići, infografike, animacije ili, kako sam pomenula, portali.

Media Marketing: A šta je vaša vizija Represent sistema u regionu u naredne tri godine?

Jelena Mikić: Vodeća PR i digitalna agencija u svakoj od zemalja gde poslujemo, sinonim za poverenje, pouzdanost i kvalitetan servis klijenata uz zadovoljan tim koji stalno raste i uči. Ja sam primarno zadužena za Banjaluku i Skoplje, kancelariju u Crnoj Gori godinama uspešno vodi Ivana Čadjenović i moram da priznam, da su njihov način razmišljanja i šta su postigli – ono što bismo voleli da vidimo u Bosni i Makedoniji. Represent Communications Beograd je veliki, ozbiljan sistem ne samo za regionalne, već i evropske prilike i uvek će biti naša “matica”, hub, naša snaga, mesto gde učimo i sa kog crpimo podršku, ali ideja je da svaka kancelarija bude potpuno samostalna. I, naravno, planiramo još po neki Represent Communications u regionu do 2020!

Preuzeto sa: http://www.media-marketing.com/intervju-dana/jasmina-mikic-represent-za-tri-godine-vidim-kao-vodecu-pr-digitalna-agenciju-u-svakoj-od-zemalja-gde-poslujemo-sinonim-za-poverenje-pouzdanost-kvalitetan-servis-klijentima/

Pročitano 2077 puta Poslednji put izmenjeno petak, 27 jul 2018 12:51

Ostavi komentar

Proverite da li ste uneli sve potrebne informacije gde je naznačeno (*). HTML kod nije dozvoljen.

BELGRADE
Knez Mihailova 1-3, 11000 Beograd
+381 11 71 52 500 , office@represent.rs
PODGORICA
Džordža Vašingtona 65, 81000 Podgorica
+382 20 234 446 , office@represent.co.me
BANJA LUKA
Sime Šolaje 1, 78000 Banja Luka
+387 51 962 854 , bojana.radic@represent.co.ba
SKOPLJE
English English Srpski Srpski