četvrtak, 21 septembar 2017 16:56

Društvene mreže u rukama političkih stranaka

Ocenite ovaj članak
(6 glasova)

Zanimljivo je pomisliti kakva bi bila razmišljanja Makijavelija ili Bejkona da su u vreme njihovog teorijskog stvaralaštva postojale društvene mreže? Ili kako bi danas, uz neograničen pristup internetu i društvenim mrežama, delovale pristalice parlamentarnih frakcija T. Džefersona i A. Hamiltona u SAD, torijevci i vigovci u Velikoj Britaniji ili Robespijerovi Jakobinci tokom francuske revolucije? Da li bi Makijavelijev real-politički „priručnik za vladare“ podrazumevao i dobronamerne savete Lorencu de Medičiju kako delovati na društvenim mrežama? Da li bi pariski bifei ili trgovi širom kolonijalne Virdžinije bili jedina mesta na kojima bi odjekivale političke ideje i budući ciljevi političkih stranaka ili bi Robespijer pre pribegao „tvitovanju“, a Tomas Džeferson „šerovanju“ svojih političkih spisa na Facebook profil?

Društvene mreže danas stvaraju okruženje za potpuno drugačiji nastup političara i političkih stranaka prema potencijalnim biračima, dok online komunikacija ,,rađa“ novi pristup u političkom dijalogu različitih društvenih aktera. Sa tim u vezi, politička stranka kao jedna vrsta „kolektivnog intelektualca“, koja teži uvećanju članstva ili pridobijanju što većeg broja glasova na izborima, primorana je da se adaptira ubrzanim promenama u cilju opstanka i uspešnog delovanja unutar društveno-političkog polja.

Možda najbolji primer koji nam pokazuje kako je tekao razvoj političkog oglašavanja predsedničkih kandidata i političkog marketinga političkih stranaka je SAD tokom XX veka. Naime, tokom druge decenije XX veka, radio je bio inovativni kanal komunikacije predsedničkih kandidata prema biračima. Duga putovanja predsedničkih kandidata vozom od države do države zamenio je efikasniji način komunikacije političkih poruka, pa je sa pojavom radija odjednom bilo moguće „ući“ u dom svakom građaninu širom SAD koji je imao radio prijemnik i izneti mu politički program. Potencijal novog načina komunikacije u najvećoj meri je iskoristio Frenklin D. Ruzvelt koji je svojim umirujućim glasom „ćaskao“ sa slušaocima, a potom postao 32. predsednik SAD. Već tokom 60-ih godina u političkoj kampanji televizor preuzima primat. Glas političara ostaje važan faktor, ali su sada slika i krupni kadrovi ti koji dominiraju u dnevnim sobama građana SAD. Na tu promenu se najbolje adaptirao mladi predsednički kandidat Džon Kenedi, učestvujući u prvom TV duelu između predsedničkih kandidata 1960. godine. Danas, prolazimo kroz treću veliku promenu, kada glasači u prikupljanju relevantnih političkih informacija sve više gledaju u svoje pametne telefone. Sa tim u vezi, pored tradiocionalnih televizijskih kampanja, nastupi političara se sve više plasiraju i na društvene mreže.

Istorijski momenat u kome društvene mreže i pametni telefoni postaju glavni izvor informacija najbolje je razumeo Barak Obama uoči ulaska u predsedničku kampanju 2008. godine. Shvativši da kvantitet, u smilsu velikog broja pojavljivanja na društvenim mrežama, ne garantuje pobedu na izborima, Obamin marketinški tim koji se bavio nastupom na društvenim mrežama akcenat je stavio na kvalitet kreiranog sadržaja (content). Angažovanjem tada 24-godišnjeg Krisa Hjuza, suosnivača Facebook-a, koji je bio zadužen za kreiranje online marketinške arhitekture, zauvek je promenjen pristup jednog političara i političke stranke na društvenim mrežama. U tom kontekstu kvalitetan content je podrazumevao kreiranje sadržaja koji će angažovati korisnike društvenih mreža sa ciljem da se što više njih uključi u rad i da potencijalni birači postanu najbolji partneri sa mnoštvom saveta, ali i akteri koji će raditi ono najvažnije - širiti vaše ideje.

Različita istraživanja ukazuju na to da društvene mreže kao platforme na kojima se šire informacije iz elektronskih medija postaju izuzetno uticajni mehanizmi u političkoj komunikaciji. Društvene mreže svakom pojedincu omogućavaju da neposredno učestvuje i stupi u interakciju sa drugima kroz stvaranje i razmenu različitih sadržaja, što ih čini kanalom koga odlikuje dvosmerna komunikacija (kao jedno od sredstava dijaloga). Tako društvene mreže poput Facebook-a i Twitter-a za političke stranke predstavljaju idealne mehanizme za direktno povezivanje sa potencijalnim glasačima i njihovo angažovanje koje bi kroz tradicionalni okvir (tzv. terenske kampanje) bilo nemoguće.

Kada je reč o Srbiji, čini se da političke stranke nisu dovoljno uvidele potencijal koji pružaju društvene mreže. Društvene mreže koristi tek kao sredstvo dodatnog oglašavanja, a ne kao sredstvo dvosmerne komunikacije. Njihova komunikacija sa potencijalnim biračima na društvenim mrežama se svodi samo na period tokom predizbornih kampanja, bez interaktivnosti i sa jednosmernim pristupom – ne postoji dodatno animiranje birača kroz zanimljiv content gde bi se mogla čuti razlićita mišljenja i dodatno podstakla deliberacija o važnim pitanjima i problemima.

Budući da živimo u godinama kada generacija „milenijalaca“ po broju prevazilazi pripadnike „bebi-bum” generacije, informacija da „milenijalci“ najčešče konzumiraju političke vesti putem svojih pametnih telefona i društevnih mreža iz perspektive političkih stranaka dobija na važnosti. Oslanjajući se na istraživanja koja pokazuju da su mladi u Srbiji u najvećem broju apstinenti na izborima, te da uglavnom nisu zainteresovani za politiku, ali jesu za određena politička pitanja, potrebno je dodatno iskoristiti mogućnosti koje nudi content marketing. Svaka politička stranka koja teži da zadobije pažnju „milenijalaca“, do njih može doći jedino autentičnim contentom koji se deli na društvenim mrežama. Sa tim u vezi, ključni savet u komunikaciji političkih stranaka prema biračima putem društevnih medija je „Be authentic, listen and ask questions“.

Pročitano 1406 puta Poslednji put izmenjeno četvrtak, 21 septembar 2017 18:05
Marko Lazarević

Content&Digital Account Specialist

 

Represent Communications

Ostavi komentar

Proverite da li ste uneli sve potrebne informacije gde je naznačeno (*). HTML kod nije dozvoljen.

Najnovije iz kategorije BLOG

BELGRADE
Knez Mihailova 1-3, 11000 Beograd
+381 11 71 52 500 , office@represent.rs
PODGORICA
Džordža Vašingtona 65, 81000 Podgorica
+382 20 234 446 , office@represent.co.me
BANJA LUKA
Sime Šolaje 1, 78000 Banja Luka
+387 51 962 854 , bojana.radic@represent.co.ba
SKOPLJE
English English Srpski Srpski