Represent Media

Dr Borislav Miljanović za Bazar: Znanje je moć

Intervju - Sep 10, 2019

Jedan od najpoznatijih marketinških stručnjaka u regionu Borislav Miljanović, karijeru je počeo kao novinar, nastavio je u PR-u, da bi potom postao osnivač inovativnog sistema usluga u oblasti tržišne komunikacije. Na tom putu mnogo je više bio gladan znanja, a manje klijenata koji su najčešće sami dolazili do njega. Razlog je bio jednostavan – njihove marketinške apetite niko neće uobličiti tako dobro kao Bora Represent.

Kada imate sopstveni biznis koji želite neprestano da unapređujete, a on je vezan za sferu poslovanja koja se menja neverovatnom brzinom, onda vam nije problem da poslu budete posvećeni i po 12 sati dnevno. Borislav Bora Miljanović, osnivač i vlasnik Represent System-a, jedine mreže komunikacijskih agencija za content marketing u regionu, zna koliko je važno ostati u trci, uvek imati dobre ideje i uživati status autoriteta u svojoj profesiji. Do toga, međutim, nije došao skraćenim putem. Kao neko ko potiče iz radničke porodice, bio je svestan da će morati sam da se pomuči da ostvari sve što je naumio, ali netipično za mlade ljude tih teških devedesetih godina, nijednog trenutka nije pomišljao da to bude negde van granica Srbije.

Danas jednako jako kao kada je 2002. godine sa diplomom doktora nauka osnovao marketinšku agenciju Represent Comunications, veruje da je najlepše živeti u svojoj zemlji i tako vaspitava i svoje ćerke, Ninu i Lolu, s kojima, uz suprugu Kseniju, najradije provodi slobodno vreme. Tvrdi da u Srbiji ima još mnogo prostora da se oblast tržišne komunikacije razvija i jedva čeka da se ovde prime novi marketing trendovi koji se svakodnevno kuvaju u svetu.

Foto: Miloš Lužanin

Za one koji ga ne znaju, ako takvih uopšte ima, sebe opisuje na originalan način. “Ja sam čovek koji
je imao sreću da postane vlasnik sopstvenih snova i kojem u životu jedino nedostaje vreme da bi naučio sve što bi hteo”.

Kada ste pre sedam godina osnivali Represent system, sa kakvim mislima ste se upustili u taj izazov? Koliko ste danas blizu prvobitnog cilja?

Represent System nastaje na razvojnom putu Represent Communicationsa koji smo osnovali još 2002. godine kao jednu od prvih PR agencija u Srbiji. Razlog zbog kog sam tada ušao u privatni biznis jeste taj da sam lično uvek želeo da mi granica bude nebo, da imam slobodu i da samo od mene zavisi gde ću biti sutra. Taj cilj sam ostvario.

Pod ovim velikim sistemom posluju marketinške agencije u Beogradu, Podgorici, Skoplju, Banjaluci i Sarajevu, portal i magazina BizLife, redakcija za kreiranje sadržaja The Content Studio, start-up Native network i platforma za analitiku Digital Element. Kako stižete da ispratite sve to?

Trenutno smo u fazi kada razvijamo unutrašnju infrastrukturu. Približavamo se brojki od stotinu zaposlenih i to sada zahteva dosta organizacionog rada, koji nije direktno orjentisan ka klijentima. Moja sreća je što imam odlične ljude u tim kompanijama. Zaista se trudimo da gradimo internu kulturu u kojoj se ljudi dobro osećaju na poslu. Imamo zanemarljiv procenat odlaska zaposlenih, a na čelu tih timova su ljudi koji su po deset i više godina uz mene.

Pokrenuli ste Londonsku školu za odnose s javnošću, a takođe predajete na predmetu Odnosi s javnošću na postdiplomskim studijama FPN-a. Koji savet uvek dajete studentima?

Ja sam čovek koji je uvek gladan znanja. Imam tu sreću da se nalazim u komunikacijskoj industriji koja se na svetskom nivou tako brzo razvija i menja, da je u njoj znanje najvrednija komponenta. I zato mladim ljudima govorim da je ovo posao u kojem stalno postoji šansa da postanu šampioni, ali i da ispadnu iz trke. I početnik za dve godine može da postane stručnjak za inbound marketing ili za neku novu komunikacijsku disciplinu, jer smo u tim novim tehnikama svi na istoj startnoj liniji. Da biste bili uspešni u komunikacijskoj industriji jedino što vam je potrebno jeste spremnost da učite. To je ujedno i moj savet svim mladim kolegama.

Foto: Miloš Lužanin

Rekli ste da do uspeha dolaze samo oni koji imaju jasan fokus. Šta je vaš fokus i da li se on menjao s godinama?

Kada sam 2002. godine sa svojim timom osnivao PR agenciju, bili smo među prvima. Onda smo 2008. osnovali prvo odeljenje za online PR. Sedam godina kasnije smo prvi u celom regionu postavili Content studio. Sada smo jedina mreža komunikacijskih agencija za content na Zapadnom Balkanu. Ove godine smo lansirali i Digital Element kao prvi domaći start-up koji se bavi digitalnom analitikom na svim kanalima komunikacije. Dakle, odgovor je jasan – moj fokus je oduvek bio na novim tehnologijama i novim komunikacijskim kanalima. To je za naš biznis uvek veliki izazov, jer neophodno je da se prate svetski trendovi i da se onda dobro proceni šta će od toga da se primi na našim prostorima. Naravno, potrebno je i da se potom to novo nauči, da se osmisli poslovni model, pronađu i istreniraju pravi ljudi za to. Na kraju dolazi promocija te nove usluge, prodaja i rad sa klijentima.

Da li su kanali i alati koji se koriste u marketingu dostigli svoj vrhunac? Ako nisu, kada procenjujete da će se to dogoditi?

Mislim da tu nema kraja. Svet se sve više ubrzava i novi kanali i komunikacijski alati se pojavljuju gotovo kvartalno. Mi smo ove godine imali dva projekta koji, kada se izanaliziraju, imaju samo desetak odsto onoga što mi zovemo PR. Sve ostalo su nove digitalne tehnologije.

Mnoge velike kompanije danas kreiraju sopstvene kanale komunikacije. Koliko ovaj trend ugrožava opstanak agencija poput vaše?

Mi se radujemo tome i aktivno promovišemo upravo takav trend, da kompanije moraju da se spremaju da postanu mini medijske kuće. U tome, zapravo, vidimo veliku šansu. Naime, svim tim kompanijama biće potrebna pomoć u ovakvoj transformaciji, kao i kvalitetan komunikacijski sadržaj, a mi smo spremni da ih u tom procesu savetujemo i da im izrađujemo onaj sadržaj koji im je potreban.

Svojevremeno ste bili na listi 50 najmoćnijih ljudi u srpskim medijima. Za vas se može čuti da ste siva eminencija javnog mnenja koja kreira sadržaje, formira potrošačke trendove, menja ukus mase, a sve zato što, navodno, mnogo pre drugih imate ključne informacije. Da li je to tačno?

Ja sam ekstrovertna ličnost, uživam u komunikaciji i lako gradim prijateljstva. Sa druge strane, puno čitam i putujem, i znam šta se u svetu dešava u ovoj našoj oblasti. Evo, baš u septembru putujem u Klivlend, na najveći svetski skup za content marketing, gde ću biti jedini iz Srbije. Dakle, nikad dosta učenja. Znanje je moć, sve drugo ide sa tim.

Osećate li i dalje istu strast prema poslu? Iznervirate li se kada vidite da je neka druga agencija osmislila bolju kampanju od vas?

Skoro sam na jednom skupu objašnjavao kako danas, posle dvadeset i više godina, osećam istu strast prema poslu kao i kada sam počinjao. Meni je posao deo života i Represent System mi je, pored Nine i Lole, treća ćerka. Naravno da je onda taj takmičarski momenat uvek prisutan. Konkurenciju uvažavamo, ali se trudimo da je pobedimo kada god možemo.

Foto: Miloš Lužanin

Koliko su za vaš posao važne društvene mreže i kakav odnos prema ovim kanalima komunikacije imate kao biznismen, a kakav kao otac?

Kada su naše ćerke počele da se interesuju za mobilne telefone, supruga i ja smo imali dilemu da li da im to dozvoljavamo ili da čekamo da još odrastu. Međutim, vrlo brzo smo presekli jer smo shvatili da je zabrana telefona za njih danas isto ono što je za naše generacije bila zabrana da gledamo TV. A kada deci nešto branite, ona to žele još više. Isto kao što nas naši roditelji nisu mogli da sačuvaju od televizije, tako ni mi danas svoju decu ne možemo da sklanjamo od mobilnih telefona i da im branimo pristup društvenim mrežama. Razlog je prost – toga je svakoga dana sve više. Kada je već situacija takva, onda sam smatrao da je bolja opcija da moje ćerke što pre nauče da koriste nove tehnologije kako bi, vremenom, njima mogle pametno da upravljaju. Dakle, dozvoljavamo im, i o onome što na društvene mreže kače, koga prate ili komentarišu imamo otvoren odnos. I sam koristim društvene mreže koje su nekada vrlo infoirmativne i korisne. Smatram da kao osoba koja se bavi komunikacijama, treba da budem transparentan. Slično savetujem i svoje klijente.

Koliko je u prethodnim godinama, dok ste praktično pionirski razvijali i pozicionirali tržišnu komunikaciju, trpeo vaš privatni život?

Kad imate privatan biznis, to je kao da imate još jednog člana porodice. Vaš posao ide svuda sa vama, naučite da živite sa njim. Imao sam sreće da moja supruga Ksenija ima razumevanja za to i mislim da smo zato, tokom dvadesetak godina koliko smo zajedno, uspeli da izgradimo lep, skladan odnos. Naravno, sve svoje slobodno vreme sam uvek koristio da budem sa njih tri. Međutim, ako gledamo koliko bi to sati bilo na dnevnom nivou, onda verovatno moja prodica jeste najviše trpela, ali uvek sam mislio da je mnogo važnije kako provodimo vreme kada smo zajedno nego koliko je tog vremena.

U opisu vašeg porekla pronašla sam da su Miljanovići, kao i svi Hercegovci, zgodni, pametni i švaleri. Koliko vodite računa o svom izgledu?

Za ovaj posao veoma je važno kakva vam je neverbalna komunikacija koja, između ostalog, podrazumeva i to kako izgledate. Bez obzira da li ste muško ili žensko, ljudi vole da razgovaraju sa lepim, prijatnim ljudima. Naravno, to ništa ne znači ako ono što govorite nema smisla i ako ne znate posao. Lično, dosta vodim računa o sebi, iako su mi geni dali dobru osnovu. Treniram tri do četiri puta nedeljno i, mada umem da se opustim po pitanju hrane i pića, uvek vodima računa o količini. Eto, mogu da se pohvalim da godinama imam istu kilažu.

Foto: Miloš Lužanin

Na šta ste tačno mislili kada ste rekli da ste u Srbiji ostvarili svoj američki san?

Kada sam bio klinac, moja dva najbolja druga su stalno pričala o tome da jedva čekaju da završe školu i da pale iz Srbije. Jedan je otišao u Grčku, a drugi u Kanadu. Ja nikada nisam pomišljao da odem odavde, već sam sanjao da ovde napravim svoj biznis. Zaista i dalje mislim ono što sam mislio kao klinac – da je najbolja opcija ako možeš da u svojoj zemlji stvoriš takve uslove za život da nikada ne moraš da odeš. A onda da odavde sebi priuštiš da putuješ, da se usavršavaš, možda čak i da neko kratko vreme živiš u inostranstvu. Mislim da danas mladi ljudi imaju više šanse za to, jer ceo svetski model poslovanja se menja na način da ćete uskoro svoj posao moći da radite ma gde živeli.

U čije cipele biste rado ušli bar na pet minuta kako biste dokučili viziju te osobe?

Čovek koga poslednjih godina najviše pratim, koji me inspiriše i koga doživljavam kao genijalca milenijumskog kalibra, jeste Elon Mask, vlasnik Tesle, osnivač svemirske kompanije Spacex, kao i još nekoliko velikih kompanija. On je već dokazao da menja istoriju planete i zato bih voleo da mogu da vidim šta je to u njegovoj glavi, kako osmišljava sve te neverovatne futurističke biznise i kako uspeva da ih vodi. Zanimljivo mi je što su sve njegove biznis ideje takve da, osim njega, niko drugi ne bi verovao da su izvodljive. Mask je zacrtao da će za deset godina prevoziti ljude na Mars. Ne sumnjam da će to i ostvariti.

Piše: Danka Grubačić
Foto: Miloš Lužanin

Bazar, izdanje za 23.avgust 2019.

Autor

Represent System

News Editor

Hajde da radimo zajedno

U Represent Communications gajimo strast prema briljantnim idejama i njihovom izvršenju, a sve to spajamo u prelepa iskustva