Facebook Metaverse – pogodak ili promašaj?
Vesti - Oct 28, 2021
U avgustu je Facebook pokrenuo javno testiranje Horizon Workrooms, aplikacije koja omogućava ljudima koji nose Oculus Quest 2 naopčare za virtuelnu stvarnost da uđu u virtuelne kancelarije kao avatari. Mark Zuckerberg kaže da je dugo zamišljao virtuelni svet u kome ljudi rade, igraju se i komuniciraju.
Hoćemo li živeti u metaverzumu?
Reč „metaverzum“ skovana je za naučnofantastični roman iz 1992. godine. Prema tadašnjoj definiciji, „metaverzum“ je verzija interneta virtuelne stvarnosti, gde alternativni univerzum postoji u zajedničkom VR prostoru i koristi koncepte iz stvarnog sveta kao što su putevi, zgrade, sobe i svakodnevni objekti. Ljudi se kreću u ovom univerzumu kao avatari – 3D reprezentacije, koje mogu da komuniciraju sa drugim ljudima preko njihovih avatara, a takođe komuniciraju sa entitetima sličnim avatarima koji su zaista softverski agenti.
Metaverzum je bio glavna komponenta sajberpank fikcije od 1980-ih, od Burning Chrome i Neuromancer, Williama Gibsona do Ready Player One, Ernesta Clinea. Čak je i čuveni „Matrix“ je metaverzum. U svojoj osnovi metaverzum je bio loš, pa se postavlja pitanje zašto Zuckerberg misli da je njegov dobra ideja?
Jedan ili više virtuelnih prostora?
Kao prvo, ako ga bude, hoće li metaverzum biti Zuckerbergova zamisao? Kao drugo, ako Facebook i napravi virtuelni univerzum, hoće li to zaista biti metaverzum. Jedini mogući (ali malo verovatan) način da dođemo do jedinstvenog globalnog i univerzalnog virtuelnog prostora je ako internet ili web nekako evoluiraju sve virtuelne delove koji korisnicima omogućavaju interakciju sa svim web uslugama i međusobno u 3D prostor virtuelne realnosti. Malo je verovatno – jer će vlasničke i ekskluzivne platforme, s veštačkom oskudicom, privući više investicija – ali moguće.
Facebook je saopštio da će njegova potrošnja na Facebook Reality Labs, gde kompanija radi na proširenoj i virtuelnoj stvarnosti, umanjiti ukupni operativni profit za oko 10 milijardi dolara ove godine, kao i da se očekuje da će ta cifra rasti narednih godina. Zakerbergova vizija korisnika koji bliže komuniciraju sa njegovim uslugama dobija oblik, u trenutku kada se Facebook suočava sa napadom kritika zakonodavaca, akademika i korisnika zbog otkrića u seriji „Facebook Files” The Wall Street Journal-a, koja su pokazala da kompanija zna da su njene platforme prožete manama koje nanose štetu korisnicima.
Izvesno je da ćemo u budućnosti imati mnogo virtuelnih online prostora, za rad, obrazovanje i druge aktivnosti. Ali, da li će Facebook Metaverse biti ono što korisnici žele da koriste, ostaje da vidimo u budućnosti.
Izvor: WSJ