Represent Media

Kriza nekad i (fejk) kriza danas: Kako pravilno posavetovati klijenta?

Blog - May 20, 2019

Novo doba donelo je potpuno novu dinamiku  u odnosima s javnošću. Nekada su dominantni komunikatori ili prenosioci poruka bili mediji.  „Proturiti“ važnu informaciju do njih i omogućiti da ona bude plasirana na pravi način bila je suština uspešnog posla. Danas, sve izgleda drugačije. Potrošači su danas vrlo moćni komunikatori, a društvene mreže te koje omogućavaju da  svako može imati svojih „pet minuta slave“. U eri kada dnevno „gutamo“ na stotine informacija navikli smo da obradimo gotovo sve moguće teme u jednom danu: od politike, ekonomije, društvenih fenomena, zabavnih i lajt sadržaja do ratova, migrantskih kriza, elementarnih nepogoda… U svemu tome, teško je snaći se – teško je i pojedincima, ali i medijima i kompanijama.

Svi već znamo da i novinari traže teme na internetu i društvenim mrežama. Prate šta je “u trendingu” i to pretvaraju u svoje priče i tekstove. Većina medija se u regionu okrenula ka temama koje su interesantne – klikbejt naslovi, vesti u koje nećemo verovati, a u moru šokatnog našle su se i kompanije i brendovi.

A gde je tu kriza? Pre 10 ili 15 godina je za sve komunikatore najgori mogući scenario bio da se u javnosti pojavi vest o „stranom predmetu u proizvodu“ – od same pomisli na taj scenario svi smo imali glavobolje. Danas, ove vesti i priče prelistavamo redovno. Da se ne lažemo – i dalje nam zadaju glavobolje, iako živimo u vremenu u kome značajan broj medija živi zahvaljujući ovakvim pričama. Ljudskom biću je valjda urođeno da lakše poveruje u negativnu, lošu vest, ali na tu temu bi već psihoanalitičari mogli da kažu više. Pitanje nad pitanjima je – kako hendlovati (fejk) krizu danas?

Pre svega, duboko verujem da je  priprema i dalje ključna, ali ona danas podrazumeva mnogo više rada, poznavanje svih učesnika u nekom procesu, brzinu protoka informacija i sve probleme ili izazove sa kojima se kompanije i institucije suočavaju.  U vreme sajber kriminala, sve je moguće saznati i zloupotrebiti i zato je ključno da znamo što više o svakom segmentu poslovanja klijenata. U suprotnom, kada kriza izbije, gubi se dragoceno vreme na upućivanje, objašnjavanje – a još u osnovnoj školi smo naučili da se najgore uči veče pred kontrolni, kad su svi ukućani nervozni i napeti.

Sledi obavezna priprema materijala, koje koristimo u „ne daj Bože situacijama“, ali to je već deo stare dobre matrice svakog kriznog plana. I ovde negde nailazimo na raskrsnicu.  Nekada su mahom postojale „prave“ krize, veliki problemi koji dospeju do javnosti. Bilo je vrlo malo situacija u kojima ste u javnosti polemisali na temu toga da li se nešto dogodilo ili nije, a sada, u eri velikog broja isfabrikovanih kriza od strane raznoraznih komunikatora/pojedinaca postaje prava nedoumica kako posavetovati klijenta kada se nađe na udaru upitnih medija? Kada ste i vi i klijent svesni jer je priča „šuplja“ ili ciljano zlonamerna. Odgovor na ovo pitanje, nažalost, nije jednostavan, a dešava se da do njega vrlo teško dolazimo… Ipak, klijentu se nešto mora sugerisati jer to je #agencylife.

Nekada savet klijentu formiramo na osnovu globalnih procedura same kompanije, procene da li je tema zanimljiva za dalju razradu, a nekada i na osnovu naših dobrih odnosa medijima. U vremenu kada su teorije zavere deo našeg kolektivnog svesnog i nesvesnog, činjenica je da su ljudi pomalo i „utrnuli“ na loše vesti. Loših vesti je pregršt, uklapaju se u opšti kontekst u kome  „samo što se nije desio smak sveta ili nuklearni rat“, a činjenica je da je teško predvideti kako će se stvari razvijati i dokle će trajati era fejk vesti, kriza i upitnog kontenta. Izvesno  je da se nećemo vratiti u prošlost, te da će nam posao biti sve izazovniji i pitanje je šta ćemo savetovati klijentima za 10 godina.

Nepoznanica je mnogo, pojavljuju se nove tehnologije, novi kanali. Verovatno je suština uhvatiti korak što pre, ponuditi informaciju u „paketu“ koji je trendi ali ostati veran kvalitetu. Jer to je, barem se nadam, vrednost koja je vanvremenska. Verujući u to, biram otpimističan put  na kome će iskusni komunikatori i profesionalci znati da odgovore na izazove, što većini uspeva za rukom i danas.

Autor

Jovana Antović

Account Director (Represent Communications)

Jovana je stručnjak za komunikaciju sa više od 12 godina iskustva. Kao bivša novinarka, započela je karijeru u agenciji i upoznala svet odnosa s javnošću od samih osnova. Jedna iskusna koleginica joj je jednom rekla da je PR ono što "istinski vozi" i bila je 100% u pravu!

Hajde da radimo zajedno

U Represent Communications gajimo strast prema briljantnim idejama i njihovom izvršenju, a sve to spajamo u prelepa iskustva