Represent Media

Bora Miljanović za Klix.ba: Potrošače više niko ne može da zavara

BoriseLave - Apr 04, 2019

Ovu grupaciju čine PR agencije u Beogradu, Podgorici, Skoplju i Banja Luci, a od oktobra 2018. godine i u Sarajevu.

Represent Communications prošle godine je proglašena najboljom PR agencijom u Srbiji. Miljanović nam govori kako je ceo njegov kolektiv zaslužio ovu titulu zahvaljujući predanom radu.

– Godine iskustva su me naučile jedno – sve možete imati, osmisliti, uložiti, ali ako nemate prave ljude, nista nećete postići. Prošlu godinu završili smo kao jednu od najboljih u istoriji agencije Represent Communications. Pored titule najbolje PR agencije, dobili smo nove klijente kao što su Apatinska pivara, Schneider Electric, VIP, Asseco, Wizz Air kome vodimo komunikacije u celom regionu, odlično smo prolazili na pitchevima, napravili smo televizijsku emisiju, otvorili kancelariju u Sarajevu, dobili nagradu ‘100 najboljih mikropreduzeća’ u Crnoj Gori, kancelarija u Skoplju je porasla i zabeležila profit na kraju godine. Pored toga, lansirali smo novi proizvod Element, softver koji smo razvijali dve godine i koji meri ponašanje na internetu, naš biznis portal Bizlife je ušao među najčitanije u zemlji. Iza svih ovih poduhvata stoji ekipa vrednih, posvećenih i kreativnih ljudi. Krajem prošle godine sam svojim saradnicama dao da vode samostalno moje najveće biznise i to je možda najbolji odgovor na pitanje kako smo postali najbolja PR agencija u Srbiji – kazao nam je ugledni srbijanski komunikacijski stručnjak.

Konstantno usavršavanje

Uspešno bavljenje PR-om danas iziskuje redovno usavršavanje na polju novih komunikacijskih tehnologija, slaže se Miljanović. Kako nam pojašnjava, on je sa svojim timom napravio protokol za razmjenu literature, zanimljivih istraživanja, webinara i drugih materijala, a od ove godine počinje i sa institucionalizovanom internom edukacijom.

– Na nivou Sistema imamo i sektor Edukacije koji razvija škole, treninge i konferencije, gde se takođe sve više trudimo da idemo u korak sa novim tendencijama. Trudimo se da što više putujemo i razmenjujemo iskustva. Ove godine planiram posetu našoj centrali u Londonu i najvećoj konferenciji na temu contenta u državi Ohajo, SAD. Moji saradnici takođe planiraju posetu Bukureštu, Lisabonu i Berlinu u potrazi za mestima susreta stručnjaka na nivou Evrope i sveta. Ja to uvek podržavam i zapravo sam svakome od njih i dao zadatak da nađu, odu i izvuku maksimum sa ovakvih skupova u smislu učenja – kaže Miljanović koji u velikoj meri prati rad agencija za odnose s javnošću u razvijenim zemljama.

Represent System uskoro će lansirati novu web stranicu celog nihovog sistema, a koja će biti na nivou svetskih digitalnih agencija. Miljanović kaže kako su do sada proučili stotine sajtova i postali veliki fanovi onoga što rade agencije Contently, Hello Monday, Twentysix, Crafted te Huemor.

Srpski komunikacijski stručnjak ističe kako je ponosan što se Londonska škola odnosa sa javnošću vraća u Sarajevo. Kako sazanjemo, škola počinje 16. marta u hotelu Marriott i trajat će pet subota.

– O tome koliko je Bosna čekala jednu ovakvu školu reći ću da smo polovinu mjesta popunili u prvih mesec dana od najave škole, a to je bio novembar. Sledeće što ćemo uraditi je Content Academija na jesen, takođe u Sarajevu i LSPR u Skoplju. U Beogradu već pravimo agendu za 2020. godinu jer smo osmislili ceo program za ovu godinu, pa nam u februaru kreće drugi Web Content Creator, a u martu 27. LSPR u Srbiji – otkriva Miljanović.

Direktor Represent Systema potom se osvrće na promjenu načina oglašavanja u celom regionu proteklih godina. S jedne strane, kako smatra, pojedini ljudi u potpunosti su se predali novim tehnologijama, a neki još “robuju” starim sistemima oglašavanja.

– Da biste u potpunosti praktikovali celu content filozofiju, koja se pre svega vrti oko iskustva, emocija i sistema vrednosti potrošača, morate imati tržište koje je spremno za to. Kupci su postali vrlo sofisticirani, vrlo informisani, vrlo osetljivi – tu se prosečan kupac u Makedoniji ili Srbiji ne razlikuje od kupca u Zapadnoj Evropi. Sledeća faza jeste da naše klijente i tržište okrenemo ka tome. Pionirski poduhvati kreću od najvećih koji uglavnom prate šta rade njihove centrale, ali tu su i lokalne firme koje shvataju da tri bilborda više nisu dovoljna jer su im kupci svi na nekoj digitalnoj platformi. Ali moram da kažem da to ne znači da bilbordi nisu nekad dobro rešenje. Odgovor leži u integraciji, a najuspešniji komunikacijski modeli ili content marketing modeli danas su oni koji brišu granice marketinga i PR-a i spajaju sve discipline – smatra Miljanović.

Dolaze bolji dani

Prošlogodišnje uvođenje GDPR-a, odnosno Evropske uredbe o zaštiti ličnih podataka, poprilično je potreslo industriju komunikacija. Iako se ovaj propis ne odnosi na tržište na kojem posluju domaće PR agencije, te između ostalih i Represent System, Miljanović kaže kako su svesni važnosti GDPR-a kao zemlje koje teže integraciji u Evropsku uniju.

– Posmatramo, prilagođavamo se i vodimo računa na koji način prikupljamo i upravljamo ličnim podacima jer je sada pravo vreme da se tome posvetimo, kroz sve nove usluge i alatke koje nudimo našim korisnicima, budući da se i naši domaći propisi mijenjaju u skladu sa propisima GDPR-a – kaže Miljanović.

Prilikom otvorenja kancelarije u Sarajevu, srpski komunikacijski stručnjak snimio je jedan film kao poruku kolegama iz medija. Kao dugogodišnji novinar, Miljanović u videu ističe kako za razočarane novinare dolaze bolji dani te da renesansa počinje za one koji su iz medija ušli u marketing.
– Kada mojim kolegama novinarima kažem da ih čeka divna budućnost, oni mi ne veruju, ali ja stvarno to mislim. Svi vi koji znate da napravite dobru priču ili dobar video, imaćete mogućnost da to radite, ne samo za medije, već i za velike kompanije i njihove kanale. Ljudi će sve više vremena provoditi uz sadržaj koji je njima relevantan, a te sadržaje ćemo mi da pravimo zajedno sa kolegama novinarima. Neće još dugo novine i televizija biti glavni izvori informacija – govori Miljanović.

Kada je reč o odnosu društvenih mreža i odnosa s javnošću, direktor Represent Systema naglašava kako je najvažnije promeniti način mišljenja i posmatranja marketinga i komunikacija.

– Potrošač se promenio, moramo i mi. Sada je era contenta i prilagođavanja ovoj filozofiji, ali ni to neće trajati večno. Svi se već susrećemo sa novim izazovima, kao sto je veštačka inteligencija, ali u centru svega će uvek biti potrošač, kupac, klijent kome nešto plasiramo i dokle god pratimo njegove navike, želje, potrebe, izazove i strahove, na dobrom smo putu – kaže Miljanović.

Pored toga što sledi rad uspješnih PR kompanija iz razvijenih zemalja, Miljanović redovno prati i rad PR agencija iz Bosne i Hercegovine. Kaže kako se tržište naše zemlje puno brže menja.

– Promene koje su u Srbiji trajale pet do deset godina, u Bosni se odvijaju tri puta brže. Mi imamo dve kancelarije, u Sarajevu i Banja Luci, koje smo otvorili sa idejom da budu PR agencije koje nude i digital. Desilo se da u Sarajevu posle pola godine tražimo Content specialista i Digital managera, a da smo u Banja Luci najveće prihode generisali kroz pružanje usluga digitalne komunikacije – dodaje Miljanović.

Na kraju razgovora srpski ekspert za komunikacije još jednom je pozvao sve zainteresovane da se prijave na Londonsku školu za odnose s javnošću koja počinje u martu u Sarajevu. Podsećamo, ova škola osnovana je 1992. godine, a na području BiH djelovala je od 2001. do 2007. godine. Zahvaljujući Represent Systemu, kvalitetan i jedinstven edukacijski program

Autor

Borislav Miljanović

CEO (Represent System)

Kad već živimo u svetu komunikacija, hajde da budemo masteri komunikacije

Hajde da radimo zajedno

U Represent Communications gajimo strast prema briljantnim idejama i njihovom izvršenju, a sve to spajamo u prelepa iskustva