Represent Media

Jelena Mikić: Recept za zadovoljnog i srećnog radnika postoji

Blog - Sep 22, 2020

Zgodno smeštena između svih izazova koje je “remote work” stavio pred management, ali i iznenađujućih otkrića kako radnici mogu uživati u prednostima nametnutih fleksibilnih formi, izvesno je da se koncept zadovoljstva radnika i rada zapravo menja.

Koliko to sve ima veze sa koronom? Nisam sigurna. Vremena se menjaju, komunikacije posebno, a samim tim i uslovi rada. Leadership modeli se sve manje zasnivaju na autoritetu, nažalost pogrešno uvezanim sa strahom, a sve više na autoritetu koji je senzibilisan na potrebe radnika. Korona nas je ubrzala da donesemo neke odluke, ali zar nisu bile neminovne? Poput novog modela poslovanja iz udobnosti sopstvene dnevne sobe?

Na početku, moram da se ogradim da sam veliki ljubitelj fleksibilnih radnih formi, posvećenik konstantnom dijalogu sa zaposlenima (do mere koju bi neki staromodniji menadžeri nazvali babysittingom) i pobornik dobrih rezultata bez obzira na formu. Nisam takva bila svih 15 godina menadžerskog zivota, koliko već sada krčkam. Često sam bežala u stare matrice depersonalizovanog odnosa, suvog izlistavanja obaveza kroz mail, slepog držanja forme. Ali, vremena se menjaju. Pa – mora i leadership.

Mnogo pre korone dobila sam zadatak da razvijam naš biznis u drugim zemljama. Kada su kancelarije u tim drugim zemljama otvorene, a tim alociran – trebalo je timom i upravljati. Opcija selidbe je za mene bila neprihvatljiva, zbog deteta koje sam tek dobila, pa sam pristala da vodim timove koji sede po 500 kilometara daleko od mene. I, hvala proviđenju ili kome god treba na tome. Zato, sa punom sigurnošću pišem o ovoj temi usred debata vezanih za ostanak kod kuće ili povratak na posao.

Ostavimo koronu po strani.

Tim na daljinu

Foto: freepik.com

Prvo, zašto je bitno da radnici sede pored vas, ako niste fabrika? Da biste ih kontrolisali uspešnije, da biste pokazali da ste autoritet? Ok, legitimno. Ali, gde je tu poverenje u njih, a vera u sebe da ste dobar lider, iako vam nisu svi “na oku”? I – kako se to poverenje gradi?

Znamo da se lako urušava, jer najveći broj menadžera koji teže povratku ljudi na posao su razočarani malim (ili većim) zloupotrebama radnika tokom, sad već višemesečnog boravka radnika kod kuće. Poverenje je dvosmerna ulica. Ako je polovina vašeg tima radila do 12h prepodne, a onda otišla da uživa u suncu, bez osećaja da je radno vreme do 17h, o čemu mi dalje pričamo? Ispucali ste kredit i potrošili kviska kod mene i svih menadžera na ovoj planeti.

Ali, hajde da odemo par koraka unazad. Prvo, postoji recept kako se prave uspešni timovi. Trijažom i posvećenošću. Odaberite radnika za koga vam unutrašnji osecaj kaže da je “pravi” i radite sa njim. Dakle, istinski radite. Pričajte, prolazite zajedno dokumenta, dajte mu dobar primer. Pomozite mu da napreduje. Zaštitite njegove ili njene interese. Omogućite mu/joj da uči dodatno, ako je željan/željna znanja. Izborite se za povišicu, bolje uslova ugovora, ako je zaslužio/la.  Ne izvinjavajte se ako ma puno posla, jer samo tako se uči. Ali, pokazite da je u redu imati loš dan. Pokažite da ih i vi imate. Niste robot, samo ste malo stariji ili duže u poslu. I tako dalje. Ako je sve ovo odrađeno i vi znate da imate osobu na koju se apsolutno možete osloniti, ako su rezultati pravi – da li je bitno gde ta osoba sedi?

Apsolutno ne.

I onda, hajde da razbijemo dva mita:

Zloupotreba. Da, ima ih. Ne, nisu svi radnici dobri radnici. Da, neko je iskoristio korona vreme da “hvata krivine”. Pomirite se sa tim. Život ide dalje. Vi kao menadžer trebalo bi da detektujete to ponašanje i sasečete u korenu. I to nema veze sa koronom. Krivine se “hvataju” i na poslu i van njega. Imate, 100, 200 ljudi? Pa, naravno da ih ne možete sve kontrolisati. Ali, možete da napravite manje timove, da delegirate menadžere koji će voditi te manje timove i izveštavati povratno.

Autoritet. Da li ćete ga izgubiti ako ste previše meki? Ne, izgubićete ga ako niste čovek. Tačka. Dati fleksibilnu formu ne znači da ne očekujete rezultate. Ja se često šalim da mi ne pada na pamet da ugrađujem GPS ispod kože i pratim gde je ko, ali da itekako znam šta ko i u kom roku treba da uradi. Moja prva linija odgvornosti su direktori koji meni odgovaraju, a njihovo je kako će organizovati svoje timove.

Tim na daljinu

Foto: freepik.com

Dalje, uvek podvlačim crtu čime se bavim. Ne zanima me organizacija porodičnih odnosa, ko čuva decu, ko ide na posao u nečijoj kuci. Kao menadžer, očekujem rezultate, ali sam otvorena za to da majka malog deteta u mom timu možda radi uveče kad dete legne. Ok sa mnom, dokle god ne remeti dinamiku tima. A, to je već do organizacije. Ali, ako vas tri dana zaredom zovem u podne i vi ste u parku sa deteom, a izveštaj kasni skoro isto toliko – pitaću vas u čemu je problem. Jer imam i druge majke u timu koje bi da budu u parku sa decom, a i klijente od čijih izveštaja zavisi naša mesečna isplata.

Takođe, ne bavim se medicinom i psihologijom (mada svaki lider mora pomalo biti psiholog, zar ne?). Drugim rečima, ako se neko ne oseća komforno da dolazi na posao zbog pandemije, ok je sa mnom. Ali, nakon toga ne kupujem priču tog zaposlenog da je otputovao na odmor i bio u prebukiranom hotelu, do koga je stigao podjednako prebukiranim čarterom. Poverenje, ok? Dvosmerna ulica.

Vremena se menjaju. Dolaze neki novi zaposleni koji ne prepoznaju rad od 9 do 17h, dolaze nam generacije kojima je sloboda i fleksibilnost drugo ime. I ne – ne treba da se potpuno promenimo, jer ovaj naš “old school” sistem i dalje ima prednosti. Ali, moramo da se prilagodimo i nađemo zlatnu sredinu. Da demistifikujemo zablude vezane za menadžment, organizacju rada i delegiranje zadataka. Da pričamo sa zaposlenima više, a brinemo za svoj autoritet manje. Da damo primer, a ne zabranu. Da zažmurimo na jedno oko na sitan propust, a otvorimo oba oka za rezultat koji je napravio razliku. Da budemo podjednako strogi i podjednako blagi. Da priznamo grešku. Da ne budemo gordi, sujetni. Jer, sve se uči. I svi učimo. I da hrabro gledamo napred, usvajamo nove modele, budemo moderni, otvoreni, fleksibilni.

Imajte vere, u sebe i ljude u koje ste vi uložili vreme. To nema veze sa koronom.

Autor

Jelena Mikić

Head of Development (Represent System)

Zaljubljena u pisanu reč

Hajde da radimo zajedno

U Represent Communications gajimo strast prema briljantnim idejama i njihovom izvršenju, a sve to spajamo u prelepa iskustva