Kako je pad Facebook-a i Instagram-a izazvao paniku i šta iz toga možemo da naučimo?
Blog - May 20, 2019
Facebook i Instagram doživeli su 13. marta najveći krah do sada.
Stvari su se činile toliko lošim da u jednoj od grupa na Facebook-u stiže pitanje: Ljudi, da li je vama sve ok s internetom? Ne mogu da okačim story na Instagram-u već par sati.
Za mlađe generacije internet je Instagram, internet je aplikacija. Internet je ona aplikacija koja je IN.
Tom prilikom, newsfeed na Facebook-u bio je preplavljen pitanjima, kuknjavom i žalbama. Činilo se kao da će se svet srušiti ukoliko nemamo šta da skrolujemo nekoliko sati. Ali, naravno, ništa nije zaista tako jednostavno. Američka firma ‘’Wonghaus’’ tvrdi da ih je ovaj pad koštao preko 10 000 dolara, a više primera o tome kako je pad uticao na razne biznise i promocije možete da vidite ovde.
Jer, zamislimo za trenutak hipotetičku situaciju gde vi, ili (ukoliko se bavite društvenim mrežama) vaš klijent, imate vrlo važno gostovanje na nacionalnoj televiziji. Podrazumeva se da ćete o tome obavestiti sve na društvenim mrežama, da ćete možda da radite live, da snimate i okačite neki behind the scenes…i onda padaju Facebook i Instagram, vaše jedine društvene mreže za oglašavanje. Vaše jedine društvene mreže, tačka. Niste u stanju svoje pratioce o tome da obavestite čak ni običnim postom, a reklame u koje ste uložili možda idu i dalje, bez ikoga da ih zaista vidi.
Dok s jedne strane imamo nedovoljnu digitalizaciju preduzeća, državnih organa i ustanova, s druge strane imamo one koji su digitalno prisustvo poistovetili sa dve najveće, neprikosnoveno najjače, ali ne i jedine društvene mreže: Fejsbukom i Instagramom.

Prijava problema na Fejsbuku

Prijava problema na Instagramu
Iako reklamiranje i prisustvo na ovim dvema mrežama imaju najveću isplativost, najbolji odjek, najviše ljudi i broj interakcija, oslanjati se samo i isključivo na Fejsbuk i Instagram nije ništa drugo do – kratkovido. Ovo se odnosi i na sve influensere koji svoju bazu fanova imaju samo na jednoj društvenoj mreži. Po internetu kruži slika na kojoj piše ‘’Imagine they delete Instagram and you’re not a model anymore.’’ i čini se da ne postoji ništa tačnije od toga. Ali to se ne odnosi isključivo na modele. Svako ko planira da svoje prisustvo utemelji, mora razmišljati šire od Fejsbuka i Instagrama, bar u nekom daljem strateškom planu.
Fejsbuk i Instagram su jedna firma, zato ih ovde i svrstavamo u isti koš. Ukoliko jedno nestane zauvek, sasvim je moguće da će povući i drugo sa sobom. Živimo u digitalnom dobu koje se menja brzinom zbog koje se čini kao da je nekad nemoguće ispratiti sve promene. U svakom trenutku nastaju hiljade novih aplikacija i stotine novih društvenih mreža. Istina, većina njih nikada ne zaživi, ali u moru O.G. velikana poput Twitter-a, LinkedIn-a, Reddit-a i sličnih, sve je više onih koji koriste Tik Tok, Snapchat i YouTube u svakodnevnom životu, i to po više sati. Ne treba ignorisati rast drugih društvenih mreža i prostora za oglašavanje, poput Quora-e, Tik Tok-a i Snapchat-a.
Naravno, uvek gledamo koja je ciljna grupa kojoj se obraćamo, i možda to nisu ti klinci koji više vise na Snapchat-u nego na Facebook-u i koji će koristiti YouTube da bi nešto saznali, pre nego što bi ukucali pitanje u Google. Ali uskoro – kroz nekoliko godina – će baš ti klinci, sada možda nezanimljivi, postati dominantna ciljna grupa, i ne smemo da dozvolimo da nas to zatekne nespremne. Za sada, i među tim klincima je Instagram najjača društvena mreža, ali ukoliko bi došlo do trajnog pada Instagram-a, gde biste im se obratili?
Iako je ovo najveći pad Facebook-a i Instagram-a do sad, ne možemo da poreknemo njihovu važnost i neprikosnovenu vladavinu. Ipak je verovatno najpametniji potez da budete prisutni i na drugim društvenim mrežama u slučaju da dođe do onog najgoreg, ali na kraju dana je možda najvažnije pitanje: da li biste preživeli da sutra Facebook-a i Instagram-a ne bude?