Na koji način pristupamo generaciji Z prilikom odabira kadrova?
Blog - Jul 13, 2020
Rođeni posle 1995. i odrasli u digitalnom dobu, pripadnici generacije Z polako zauzimaju svoje mesto u poslovnom svetu. Za njih se često kaže da su se rodili sa telefonom u ruci i da komuniciraju emodžijima ili TikTok videima, a većina se slaže da je upravo to generacija kojoj će poslodavci morati najviše da se prilagođavaju i da naprave konkretan plan kako da ih privuku i, na kraju krajeva, zadrže.
Zadatak HR-a je svakako da napravi strategiju, što donekle može biti olakšano ako u timu imate milenijalce koji bolje razumeju generaciju Z, ali iako se podudaraju kada su u pitanju vrednosti i korišćenje tehnologije, ove dve generacije se ipak razlikuju i potreban im je drugačiji pristup prilikom regrutacije i selekcije što samo potvrđuje da učimo dok smo živi i da je adaptacija neophodna.
Prilikom oglašavanja i targetiranja publike najpre uzimamo u razmatranje uticaj društvenih mreža i prisutnost generacije Z na njima. Istraživanja pokazuju da ova generacija najviše koristi Instagram, Snapchat i YouTube, kao i da se prilikom pretrage kompanija fokusiraju na one koje se podudaraju sa njihovim ličnim uverenjima i karijernim ciljevima. Prilagodite im svoj sajt i napravite prostor za sadržaj koji će biti privlačan mlađim ljudima, a koji će otkriti na koji način zaista funkcioniše vaša organizacija. Ovaj uzrast želi da vidi interne aktivnosti, pogotovo one koje su u vezi sa zaposlenima koji su im bliži po godinama i stavovima.
Već znamo da imaju razvijene tehničke veštine. Soft skills su im možda slabije izražene, ali su kreativni i imaju razumna očekivanja. Generacija Z se teško zadržava na jednom mestu i zato se talenat mora privući autentičnom kulturom i treba im predstaviti jedinstveno radno iskustvo, možda upravo nekim videom na sajtu i Facebook stranici organizacije ili promocijom zaposlenih na Instagramu. Pokažite im kako izgleda jedan lagani petak u vašoj kancelariji, kako je protekao team building, koje su to sitnice koje ulepšavaju dan zaposlenima, na koji način provodite pauze i kako slavite rođendane. Ukoliko imate nalog na TikTok-u još bolje, jer ćete i na taj način pokazati da vaša kompanija ide u korak sa promenama, da prati trendove i da može da ponudi aktuelni sadržaj, brzi protok informacija i transparentnu komunikaciju.
Generacija Z je ekološki osvešćena, podržava različitost i aktivno se zalaže za feminizam i rodnu ravnopravnost (samim tim i za jednake plate), te će stoga sigurno biti privučeni kompanijama čiji top menadžment čine žene. Istaknite sposobne žene sa kojima radite i pokažite po čemu se one izdvajaju i na koji način svakodnevno doprinose uspešnosti biznisa. Predstavite ih u kolumnama i PR tekstovima koje ćete podeliti na društvenim mrežama svoje kompanije – na taj način ćete sigurno zapasti za oko mlađim pratiocima.
Bitno im je da se povežu sa onim što nudite, a istraživanja pokazuju da imaju velika očekivanja od poslodavaca i regrutera – navikli su na brzinu, znaju šta žele i žele to odmah, a ako niste u mogućnosti da završite proces selekcije za dve nedelje, onda barem održavajte prijateljsku komunikaciju. Pripadnicima ove generacije je važna iskrenost, što znači da redovan fidbek mora da bude deo svake selekcije. Najčešće komuniciraju putem imejlova i poruka, a neće im biti problem da se razgovor za posao održi preko Zoom-a ili Skype-a.
Tokom samog intervjua će njihova očekivanja verovatno tek doći do izražaja. Njih ne zanima tradicionalno poslovno okruženje. Generaciji Z je posebno bitno da imaju fleksibilno radno vreme, mogućnost rada od kuće i da održavaju work-life balans. Takođe, nemojte se iznenaditi ukoliko odmah budu zahtevali visoku početnu platu ili budu želeli da im se predstave sve mogućnosti razvoja i napredovanja. Biće zainteresovani za mentoring programe zato što žele da budu povezani, da dobiju prave informacije i korisne savete.
Pokazalo se da je ova generacija prilično nezavisna i da su naučeni da sve prvo izguglaju i pogledaju neki Do It Yourself tutorijal na YouTube-u pre nego što zatraže pomoć. Iskoristite to i pokažite im da verujete u njih. To će biti samo jedan vid motivacije, posebno zato što generacija Z lako odustaje i nemaju problem da često menjaju posao. Od kompanija se očekuje da dokažu da zaista stoje iza onoga što promovišu. Kako su zaposleni najbolji amabasadori, treba preći sa reči na dela i predstaviti svoj brend. Pripadnici generacije Z će lako prepoznati da li ste iskreni i da li kod vas mogu da pronađu vrednosti koje su im važne. Oni žele da im ponudite svrhu i smisao, konkretne razvojne planove i ciljeve, kao i zajedničku misiju koja je odraz odgovornog poslovanja i društvene angažovanosti i osvešćenosti.
Aktivno slušajte i obratite pažnju na njihova interesovanja. Milenijalci će razumeti njihovu želju za učenjem, a povezanost, dobra saradnja i dinamika sa ostalim kolegama su još nešto što će igrati ulogu u zadržavanju mlađih kadrova.