“PR doživljava renesansu”
Intervju - May 17, 2022
Povodom 20 godina postojanja agencije Represent Communicatoins, generalna direktorka Tamara Jokanović osvrće se na dve decenije uspešnog poslovanja i otkriva aktuelne tendencije iz oblasti komunikacija
Dela govore više od reči, tako da priču o 20 godina postojanja agencije Represent Communications počinjemo klijentima i brendovima s kojima je agencija ostvarila zapaženu saradnju i realizovala istaknute kampanje: Samsung, Schnaider Electric, Coca-Cola, Philip Morris, Jelen pivo, Bambi, Milka, Kopaonik biznis forum, Maxi, MK Group, Hemofarm, Microsoft, Philips, Decathlon, Srpska asocijacija menadžera, ATP turniri… Lista bi mogla biti i duža, ali poenta je jasna – RC poseduje portfolio koji jasno ukazuje na to da je reč o jednoj od najvećih regionalnih agencija.
„Naše usluge su se razvijale – od klasične PR agencije izrasli smo u onu koja se bavi integrisanim komunikacijama, gde, između ostalog, radimo komunikacije sa ciljanim javnostima, delujemo u oblasti performans marketinga, kreative, video-produkcije, BTL-a i digitalnog marketinga”, ističe Tamara Jokanović, koja se tri godine nalazi na funkciji generalne direktorke, a upravo je to period u kom agencija beleži najuspešniji period poslovanja od svog osnivanja.
20/20
Korisni jubilej: povodom dve decenije postojanja, Represent Communications u svoje redove planira da dovede 20 praktikanata, koji će imati priliku da stiču korisna znanja iz oblasti komunikacija, marketinga, kreative i naprave svoje prve profesionalne korake u ovoj industriji.
Ipak, Tamara je, kao diplomirani novinar i komunikolog, u Representu počela takoreći školski, od nule, u tadašnjem pres klipingu, zbog čega zna kako ova firma diše: „Mogućnosti za razvoj je uvek bilo, ukoliko to želite, pogotovo što u agenciji sarađujete sa različitim kompanijama i svaka od njih ima svoje specifičnosti. Tako smo, u skladu sa tržištem, potrebama, ali i razvojem tehnologija i samih industrija, rasli i menjali se – kako ja tako i agencija.”
Kao generalnoj direktorki, pored finansijske, razvojne i reputacione odgovornosti, jedna od najvažnijih stvari u poslu jeste da se članovi njenog tima i zaposleni osećaju dobro. „Bora, osnivač i vlasnik agencije, često voli da kaže da je Represent naša druga kuća, te sam ja tu filozofiju usvojila, prenosim je na naše zaposlene i u skladu s tim se svi i ponašamo”, ilustruje. „U svakoj fazi ličnog i profesionalnog razvoja učila sam od različitih ljudi, što radim i danas. Nekada sam sticala znanja o PR-u, zagovaranju, kriznim komunikacijama, danas učim o digitalnim komunikacijama i performansu, i to mnogo više od mlađih nego od starijih kolega. O liderstvu i strateškom razvoju, naravno, dopunjujem svoja znanja i veštine, jer se i one menjaju brzinom svetlosti, a dobar lider mora da se prilagođava novim izazovima i nađe načina da ih prevazilazi”, dodaje.
Uz 20 godina postojanja u Beogradu, RC slavi još jedan jubilej – pet godina u Skoplju. „Imamo svoje kancelarije i u Podgorici, Sarajevu, kao i u Banjaluci, koja je najmlađa. Kao i partnere s kojima sarađujemo u Hrvatskoj i Sloveniji. Osluškujemo tržište i njegove potrebe, pa smo našem sistemu dodali Represent Akademiju, odvojili je kao zasebnu jedinicu i pokrenuli digitalnu platformu Digital Element”, objašnjava Tamara.
Kao stručnjak iz oblasti komunikacija, Tamara Jokanović sigurna je u to da PR doživljava ekspanziju. „Ako pogledamo dešavanja u Rusiji i Ukrajini, imamo očigledne primere koliko i kako komunikacija i mediji pomažu i odmažu svim komunikatorima. PR je doživeo svoju renesansu, on je življi nego ikada i njegova važnost se danas visoko kotira. Njegova transformacija se ogleda u tome da komunikacije danas prožimaju skoro svaki segment poslovanja, ne samo marketinga. On je danas esencijalni deo ljudskih resursa, što je nekada bilo nezamislivo”, podvlači.
- Tema našeg broja su inovacije u biznisu. Kakvi su novi trendovi iz oblasti komunikacija?
Na globalnom nivou, bez obzira na to u kojoj smo industriji, trenutno su IT kompanije i brendovi ti koji diktiraju trendove, način poslovanja i komunikacije. Digitalizacija je ta koja je iz korena promenila način svakodnevnog poslovnog okruženja i transformiše se iz dana u dan. Mi smo deo globalne mreže Weber Shandwick, koja se bavi strateškim upravljanjem komunikacijama na svim nivoima. Iz centrale, svakako, osluškujemo zapadne trendove. Isto tako, važno je da pratimo i šta se dešava u svetu ekonomije, biznisa i medija, odnosno socioekonomskog okruženja, koje i te kako diktira razvojni i strateški put poslovanja.
- Kako gledate na privatno preduzetništvo i startap biznise?
Zaista se divim ljudima koji se bave privatnim preduzetništvom i startapom, jer najiskrenije mislim da oni imaju mnogo teže poslove, nesigurnije investicije i veće izazove od ljudi koji rade u korporacijama. Ako pogledate tržište Srbije, koje je na mapi sveta uglavnom zanemarljivo za multinacionalke, poslovi direktora su, uglavnom, da spuštaju globalne strategije, kulturu i implementiraju ih na lokalno tržište. Naravno, da ne budem pogrešno shvaćena, to, svakako, ne umanjuje njihovu finansijsku i menadžersku odgovornost. S druge strane, startapi počinju od nule, sami pronalaze uzore, nemaju know-how koji samo spuštaju i implementiraju.
Izvor: BIZLife Magazin