Zašto su se neprikladni oglasi prikazivali deci na Youtube-u?
Vesti - Jun 13, 2019
Velika polemika na društvenim mrežama nastala je kada je jedan roditelj opisao kako je njegov trogodišnji sin na tabletu gledao omiljeni crtani, a usred epizode na Youtube-u detetu “iskočila” reklama za jedan poznati brend brze hrane. Naravno, dete je odmah poželelo da jede tamo, jer mu roditelji to izutetno retko dozvoljavaju – nemoguće je deci to “zadovoljstvo” potpuno zabraniti, a opet, zaista nije zdravo i trebalo bi izbegavati.
Istraživanje “Uprave za standarde oglašavanja” (Advertising Standards Authority-ASA) pokazalo je da brendovi koji se bave proizvodnjom i prodajom brze i nezdrave hrane – posebno one bogate mastima, šećerom ili soli, na Youtube-u se mahom prikazuju kao sponzorisani postovi na kanalima usmerenim ka deci, iako nema nikakvih indicija da su te kompanije namerno ciljale populaciju mlađu od 16 godina.
Istraživanje je sprovedeno uoči Božića 2018. godine. Monitoring je trajao dve nedelje i došlo je do odstupanja od usaglašenosti propisa koje je propisala ASA.
Tom prilikom otkriveno je da čak 2,3% od 41.030 oglasa koji su prikazani deci sadrže proizvode visoke masnoće, šećera ili soli.
Kompanije koje proizvode takozvani “junk food” inače ne smeju da ciljaju populaciju mlađu od 16 godina na socijalnim mrežama. Tokom pomenutog istraživanja ustanovljeno je da se ogroman broj brendova generalno pridržavaju pravila oglašavanja na webu, čak na primer, marketi uopšte ne targetiraju decu za svoje reklame, jer su svesni da takav sadržaj njih ne interesuje, niti će deca sama posetiti njihove objekte.
Gotovo nijedan brend “junk food-a” nije namerno i ciljano targetirao mlađe od 16 godina. Svi ostalineprikladni sadržaji odmah su uklonjeni sa Youtube-a.
Industrija oglasa je podržala ovaj test, ističući da nema dokaza da brendovi namerno pokušavaju da ciljaju decu i da će učiti iz problema u vezi sa targetiranjem na socijalnim medijima.
– U doba kada je oglašavanje “džank” hrane veoma prisutno, kako u medijima tako i na društvenim mrežama, važno je napomenuti ASA nije pronašla dokaze da pojedini brendovi namerno krše pravila – rekao je James Barge, direktor javne politike u ISBA i dodao:
– Podržavamo ASA u nastojanju da ojačaju svoje regulisanje online oglašavanja i podstaknemo ih da dalje sprovedu i adaptiraju mere i sankcije koje se primenjuju u slučaju neodgovornog oglašavanja.
Svakako da je tržište oglašavanja na društvenim mrežama i dalje mlado, moraće još mnogo kilometara da se pređe i vremena da prođe, dok sa sigurnošću marketing magovi i najveći stručnjaci advertajzinga ne izvuku neke zaključke za nauk. I dalje je sve veoma promenljivo i sklono prilagođavanju od slučaja do slučaja.